HomeLeven met MSErvaringsverhalen Leven met MSYvonne belt regelmatig het MS Loket: ‘Ze nemen echt de tijd voor je’

Yvonne belt regelmatig het MS Loket: ‘Ze nemen echt de tijd voor je’

Yvonne Hendriks uit Putten belt met regelmaat het MS Loket. Ze is erg tevreden met de dienst. ‘Als ik een vraag heb of advies wil, dan bel ik even met deze hulplijn. Het fijne is dat je iemand aan de lijn krijgt die de tijd voor je neemt en echt snapt waar je het over hebt.’

Yvonne heeft sinds 2001 de diagnose MS. ‘Soms wil ik wat meer weten over de werking van een medicijn of een bepaalde behandeling van mijn symptomen. Een andere keer zit ik er zo doorheen dat ik alleen even stoom moet afblazen. Voor al die situaties zitten deskundigen van het MS Loket klaar.’

Vreselijke zenuwpijn

Een paar maanden terug belde Yvonne weer met het MS Loket voor advies. ‘’s Nachts word ik vaak overvallen door verschrikkelijke zenuwpijn die spasmen uitlokken. Die pijn is zo erg! Ook voor mijn man is dat zwaar. Zo’n aanval kan vier uur duren terwijl hij niks kan doen.’ Ondanks het goede contact met haar huisarts, MS-verpleegkundige en neuroloog heeft niemand een remedie. ‘Ik krijg wel medicijnen, maar door gewenning werken die niet lang’, legt Yvonne uit. ‘Mijn neuroloog heeft een apparaatje geopperd dat in mijn ruggenmerg wordt geplaatst en de pijn misschien verlicht. Maar dan kan ik niet meer lopen, dus dat is geen optie. Ik wil gewoon pijnvrij doorslapen. Ik wilde dus eigenlijk meer informatie. Vanuit het MS Loket werd ik doorverbonden naar de MS-verpleegkundige van MS Expertisecentrum Nieuw Unicum. Zij vroeg goed door en hielp me om vragen te formuleren voor overleg met mijn huisarts. Dat was zo fijn en geruststellend.’

Informatiekanaal

Aanvankelijk aarzelde Yvonne om het MS Loket te bellen. ‘Ik was bang dat mijn eigen MS-verpleegkundige zich gepasseerd zou voelen dat ik ook via andere kanalen informatie inwin. Maar zij is maar een dag in de week bereikbaar, het MS Loket elke werkdag. Gelukkig reageerde ze heel positief toen ik haar vertelde van mijn contact met de MS-verpleegkundige van het MS Loket. Zij zei: “hoe meer mensen zoeken naar een oplossing voor jouw klachten, hoe beter”.’

Hart luchten

Een andere vraag die Yvonne het MS Loket een tijdje terug heeft voorgelegd, was of ze met minder medicatie toekon. Dit is eigenlijk een vraag om met de eigen behandelaar te bespreken. Maar samen met de MS-verpleegkundige van MS Centrum Amsterdam kon ze, voorafgaand aan een gesprek met de neuroloog, al wel voor- en nadelen op een rijtje zetten. Ook belt ze het MS Loket wel eens als zij alleen thuiszit en haar man werkt. ‘Als ik pijn heb, wil ik met iemand praten die snapt wat ik doormaak. Dan verbindt het MS Loket me door met een ervaringsdeskundige van MSVN. Zo kan ik er weer even tegenaan. Deze ziekte is een grote worsteling. Daarom ben ik zo blij dat het MS Loket er is. Iedereen met vragen over MS raad ik aan om te bellen!’

Vragen over MS? Bel het MS Loket!

Aarzel niet en bel het MS Loket via 0800 – 1066 (gratis). Op werkdagen tussen 10.30 en 12.30 uur kun je hier terecht. Geen vraag is te gek. Afhankelijk van je vraag, word je doorverbonden met een ervaringsdeskundige van de MS-telefoon van MSVN of een in MS-gespecialiseerde verpleegkundige van het MS Centrum Amsterdam of MS Expertisecentrum Nieuw Unicum. Zo weet je zeker dat je iemand aan de lijn krijgt die snapt waar je mee zit. En dat je een betrouwbaar antwoord krijgt.

Samenwerking

Het MS Loket is voortgekomen uit een samenwerking van MS Vereniging Nederland, MS Expertisecentrum Nieuw Unicum, MS Centrum Amsterdam en Stichting MS Research. De ontwikkeling van het MS Loket is mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van het Innovatiefonds Zorgverzekeraars. Diverse organisaties, waaronder het Nationaal MS Fonds, dragen financieel bij aan de voortzetting van het MS Loket.

Meer over het MS Loket

Kijk ook op de website van het MS Loket voor meer informatie.

Alles over het MS Loket